Polisen rapporterar om nattens händelser i Västerbotten

Polisen i Västerbotten har under natten hanterat flera ärenden, bland annat rattfylleri, misshandel och ordningsstörningar vid Wheels, Summertime och Storumandagarna.
Polisen rapporterar
Under natten har polisen i Västerbottens län hanterat flera ärenden, bland annat rattfylleri, misshandel och ordningsstörningar i samband med olika evenemang.
Rattfylleri i Skellefteå och Robertsfors
Vid 22:20 rapporterades en fyrhjuling som kört av vägen i Drängsmark, Skellefteå. Föraren, en man, var inte skadad men misstänks vara berusad. Han togs med för provtagning och en anmälan om rattfylleri upprättades. Polisen höll även förhör med vittnen och omhändertog mannens fordonsnycklar.
Vid 02:34 kontrollerades en personbil i Sikeå, Robertsfors. Föraren, en man, blåste positivt i polisens sållningsinstrument och misstänks för grovt rattfylleri. Han togs med för provtagning och en anmälan upprättades.
Misshandel i Umeå
Vid 02:14 larmades polisen om ett bråk mellan två män på en snabbmatsrestaurang i centrala Umeå. En man misstänks för misshandel och var berusad. Han omhändertogs enligt LOB (Lag om omhändertagande av berusade personer) och en anmälan upprättades. Ingen av de inblandade behövde uppsöka sjukvård.
Polisens arbete vid Wheels i Umeå
Under lördagen har polisen haft en lyckad insats med fokus på närvaro, synlighet och kommunikation med besökare och deltagare. Det var mycket folk och många bilar i crusingen, vilket ledde till trafikstockningar. Flera bilar fick böter och tillsägelser för passagerare som hängde ut från bilar eller satt på huvuden under färd.
Polisen arbetade aktivt med information om förhållningsregler och alkoholförbudsområde, särskilt på bangården där mycket folk och bilar samlades. Stämningen var god och ordningsläget kontrollerbart. På Skeppsbron var det fler besökare än fredagen, men inga ordningsstörningar kopplade till evenemanget rapporterades. I centrum spelade flera bilar hög musik under sena kvällen och natten, vilket resulterade i böter.
Polisens insats vid Summertime i Skellefteå
Lördagen var en fin tillställning med uppskattningsvis 5000 besökare. Polisen bedömer att det var en något lugnare dag än fredagen vad gäller ärenden och antal besökare. Under dagen upprättades anmälningar för kränkande fotografering, vårdslöshet i trafik, olovlig körning och smitning från trafikolycksplats.
Fem personer omhändertogs enligt LOB och en person fick böter för alkoholförtäring på otillåtet område. Tre personer avvisades från festivalområdet och en person avlägsnades. Polisen genomförde även tre trafikkontroller i anslutning till området.
Ordningsläget var gott och polisen berömmer ordningsvakternas arbete och samarbetet med fältarna, vilket bidrog till en god stämning bland festivalbesökarna. Polisen tackar även vårdnadshavare som varit tillgängliga vid kontakt.
Slutligen tackar polisen i Skellefteå för årets Summertime, som beskrivs som en väl arrangerad festival med god mat, bra musik och trevligt bemötande.
Polisens arbete vid Storumandagarna
Dag två av Storumandagarna bjöd på strålande väder och många besökare. På kvällen omhändertogs två personer enligt LOB, två personer avlägsnades och en person avvisades från området.
Sex personer misstänks för narkotikabrott, innehav, då de påträffades tillsammans i en bil. En person misstänks för olovligt anskaffande av alkohol. Polisen delade ut två varningar för förargelseväckande beteende och direktförverkade en mängd alkohol.
Polisen tackar för ett mycket bra samarbete med socialtjänst, andra aktörer, arrangörer och ordningsvakter.
Källa: Polisen, publicerad 28 juni 08.13, polisen.se
Den här artikeln har producerats med stöd av automatiserade system och externa datakällor. Vårt mål är alltid att rapportera korrekt, sakligt och relevant. Trots noggranna kontroller kan fel förekomma.


